Intervalul de vârsta 2-3 ani este unul dintre cele mai importante în dezvoltarea emoțională a unui copil.
Copilul experimentează o mulțime de trăiri proprii în timp ce învață despre trăirile celor din jur. Tantrum-urile sunt absolut normale la aceasta vârsta deoarece copiii adesea nu reușesc sa transpună în cuvinte supărarea, frustrarea, teama de a experimenta medii noi, colegi noi, adulți noi. Copiii, la această vârstă, încep să înțeleaga cum comportamentul lor îi afectează pe cei din jur. In același timp, rutina și adaptarea lor la rutina organizată dintr-o instituție, reprezintă cea mai mare provocare, alaturi de despărțirea de parinți.
Grupa de 2-3 ani nu este doar joacă, asa cum adesea părinții și bunicii consideră. Ei sunt implicați intr-o serie de activităti cu obiective clare pentru dezvoltarea lor, în conformitate cu programa EYFS pentru dezvoltare timpurie: joc de rol, activități senzoriale, cântece nursery rhymes, dans, pictură, constructii, etc.
conformitate cu Early Years Foundation Stage Curriculum:
- să asculte cu atenție poveștile citite de catre adulti
- să îndeplineasca sarcini simple precum „Toys away!”, „Line up!”, „Wash hands!”.
- să ințeleagă propoziții simple dar si complexe ce sunt parte din rutina zilnica precum ” Put your toys away and then we’ll read a story”
- sa ințeleagă concepte simple precum „big”, „small”, „sweet”, „salty”, „fast”, „slow”
- să se prezinte pe sine si pe colegi
- să foloseasca in diferite momente ale zilei cuvinte politicoase precum „please”, „thank you”, „you’re welcome”
- să raspunda afirmativ „yes” sau negativ „no” la intrebari
- să numere crescător pâna la 5
- să realizeze corespondența număr cantitate de la 1-3
- să recunoască forma geometrică „cercul”
- să denumescă următoarele culori: roșu, albastru, galben, verde, mov, portocaliu, alb și negru
- să folosească limbaj opus precum „clean/dirty toys”, „full/empty box”
- să țină creionul intre degetul mare arătător si mijlociu
- să construiască un turn de patru sau mai multe piese
- să țină paharul de apă cu ambele mâini fără să îl scape
- să inceapă sa coboare scările folosind alternarea picioarelor
- să lovească si sa prindă o minge cu ambele maini
- să relaționeze și să învețe să împartă jucariile cu ceilalți copii din grupul de joc
- să își facă prieteni împărțind sarcinile jocului cu ei
- să iși exprime sentimentele de fericire, tristețe, frustrare
- să inteleagă că actiunile lor pot răni pe ceilalti
- să denumească membrii familiei
- să numească principalele părți ale corpului uman
- să denumească diferite tipuri de animale: domestice, sălbatice, marine, exotice
- să denumească cele 4 anotimpuri
- să descrie in propoziții scurte vremea „It’s sunny!”/ „It’s windy!”
- să își dezvolte creativitatea folosind o varietate de unelte precum: pensule, trafaleți, bureți, ștampile, mark-making cu forme de plastic
- să își dezvolte motricitatea manevrând uneltele de nisip, plastilină, apă play dough, spumă de ras, etc