Pregătirea pentru grădiniţă. Cum procedăm?

Adesea,părinţii se întreabă ce pot face pentru ca perioada de adaptare la mediul grădiniţei să fie resimţită de copil mai uşor, cu bucurie şi fără a plânge foarte mult.
Iată câteva idei care vă pot ajuta în această perioadă:
• Vizitaţi grădiniţa: vizitând grădiniţa sau şcoala pe care aţi ales-o, veţi crea o imagine, o reprezentare în mintea copilului despre clădire, dormitor, sala de mese. Cu această ocazie, copilul va avea oportunitatea să interacţioneze cu educatoarea, cea care reprezintă prima legătură cu mediul şcolar. Puteţi introduce imaginea şi numele educatoarei în conversaţiile viitoare despre grădiniţă,astfel încât să devină încetul cu încetul parte din universul copilului.

• Jocul de rol reprezintă o sursă fantastică şi inepuizabilă de energie prin care copilul îşi poate manifestă emoţiile, se va simţi acceptat şi va găsi răspuns la problemele sale. Nu ezitaţi să vă jucaţi cu copilul dumneavoastră, folosind animale sau diferite jucării, punând accent pe momentele de pregătire pentru grădiniţă: trezirea, spălatul pe faţă, drumul până la şcoală, despărţirea, joaca, ora de somn şi reîntâlnirea cu părinţii. Unii copii vor prefera la început să stea şi să observe cum vă jucaţi. Nu vă descurajaţi şi continuaţi joaca! Încetul cu încetul, copilul va deveni curios şi va dori să vă fie alături. Încă de acum puteţi introduce anumite expresii, gesturi care vor deveni ritualuri de despărţire. • Creaţi ritualuri de despărţire: expresiile de genul ”See you later alligator”, un strâns de mână, un pupic pe năsuc, reduc nivelul de anxietate şi, cu timpul, devin momente de plăcere şi amuzament alături de părinte. Nu uitaţi! Despărţirea este scurtă, chiar dacă copilul va riposta la început. Cu cât momentul despărţirii se prelungeşte, cu atât anxietatea creşte şi situaţia devine greu de gestionat. • Folosirea unor obiecte simbolice: psihologul francez Jacques Salome explică:
“Când mama pleacă la serviciu, nu îl nelinişteşte faptul că ea se îndepărtează fizic şi pleacă, ci apare teama că va pierde relaţia cu aceasta. Copilul gândeşte: Dacă mama dispare fizic atunci şi relaţia cu ea va dispărea”.Putem să îi oferim copilului o poză cu mama, o batista cu parfumul mamei, un medalion cu poza mamei în interior, un obiect personal. În acest fel mama transmite mesajul:” Eu voi pleca, dar voi fi incontinuare cu tine”.
Astfel de acte care comprimă într-un simbol atât mesajul verbal, cât şi pe cel emoţional sunt de preferat explicaţiilor raţionale de tipul ”Mama pleacă la serviciu să facă bani să îţi cumpere jucării.” • Practicaţi scurte despărţiri: introducerea altor persoane în viată copilului, cum ar fi bunica, o prietenă, o vecină care să aibă grijă de el pentru o oră, două sau chiar peste noapte, reprezintă un bun exerciţiu pentru a reduce nivelul de anxietate.  
• Respectaţi promisiunea: când părintele îşi respectă promisiunea în ceea ce priveşte ora de plecare acasă, se creează o relaţie bazată pe încredere, iar copilul dumneavoastră va deveni din ce în ce mai încrezător în abilităţile sale.  
• Împachetaţi o jucărie sau obiect preferat: o altă sugestie este aceea de a împacheta în ghiozdănelul preşcolarului jucăria preferată, o păturică, cartea preferată. Un obiect familiar îl ajută pe copil să facă tranziţia către mediul educaţional cu mai multă uşurinţă şi menţine la nivel afectiv legătură cu familia să. Pentru copiii mai mari, care ştiu să citească, puteţi scrie scurte mesaje: “Te iubesc” sau “Eşti un băiat special” pe care să le lipiţi în cutia de gustare sau în interiorul ghiozdanului. Cu siguranţă va fi o surpriză pentru copilul dumneavoastră!

Psiholog Mladin Camelia
Springfield Nursery School

Leave a comment

     
Springfield Language School
1. Drama Club Juniors – 7-9 ani
2. Drama Club Preteens – 10 - 13 ani
3. Grammar through Movies - (11 - 16 ani)
4. Everyday English (8 - 13 ani)
5. Reading Club (8 - 13 ani)
6. Young Explorers (4 - 6 ani) - inițiere
7. Junior Learners (6 - 8 ani) - inițiere
NOU – OFERTĂ CURSURI DE VARĂ
Afla mai multe pe: Springfield Language School.