Grupa 5-6 ani

Copilul în vârstă de 5 ani se bucură de privilegiul de a fi în vârful unei noi lumi ce se așterne la picioarele lui- noi prieteni, noi activități de zi cu zi și multe alte experiențe pe care abia așteapta să le descopere.

Sunt copii plini de energie creativa, cunosc o multitudine de lucruri despre mâncare, călătorii, țări străine și bani. În aelași timp, ei pot întâmpina dificultăți în a-și gestiona sentimentele puternice. Într-un moment totul pare „floare la ureche” iar în urmatoarea clipă se simt “ca la teribila vârstă de 2 ani”.
Copilul de 5-6 ani este mult mai stabil social, leagă cu ușurință prietenii noi după criterii bine stabilite și participă la activități sociale conforme vârstei:

 

5-6-ani-mijloc

petreceri cu ocazia zilelor de naștere, excursii, tabere. Pe de altă parte, copilul de 5-6 ani va experimenta insecuritatea care apare din explorarea unei lumi noi fără a fi in permanență susținut de către părinți.
La grădinița, este mult mai ancorat în rutina clasei ce va face trecerea, fără efort, spre rutina sistemului de invațământ primar. Coordonarea motrică este mult mai dezvoltată, se va descurca de minune să scrie și sa deseneze, iar creațiile lor vor fi din ce în ce mai bune.
Are multă energie de consumat și este vârsta ideală pentru începerea unui sport.

O parte din obiectivele pe care Springfield le urmarește în dezvoltarea copiilor de 5-6 ani sunt următoarele:
  • să se concentreze la activitatea deșfasurata între 25 și 35 de minute
  • să adreseze întrebări potrivite contextului dat
  • să asculte ce spun ceilalți si să răspundă în timp ce este ocupat să desfașoare o altă sarcină
  • să înțeleagă glumele, conținutul poveștilor și textul poeziilor
  • să asculte o poveste lungă fără a se uita la imaginile ei
  • să folosească cuvinte cheie precum „how”, „why” and „because” descriind lucruri pe care le-au realizat 
  • să realizeze conversații  de zi cu zi, cu prietenii sau cadrul didactic, pe diferite teme de discuție
  • să folosească trecutul, prezentul si viitorul in conversațiile de zi cu zi
  • să folosească formele  verbelor „to be”, „have got”,  „can” ca sa iși exprime necesitățile
  • să folosească pronumele „“I”, “you”, “she”, “he”, “it”, “we”, “you”, “they”, „her”, „his”
  • să exprime locul obiectelor/persoanelor folosind cuvinte opuse precum „in”, „out”, „under”, „on”, „behind”, „in front of”, „left”, „right”, „above”, „in the middle”, „between”,
  • să folosească cuvintele „who”, „what”, „where”, „when”, „why” pentru a adresa întrebări în cadrul activităților dar și în rutina zilnică
  • să folosească expresii interogative ce presupun folosirea substantivelor numărabile si nenumărabile „how many?”/ „how much?”
  • sa folosească expresii in propoziții precum „this is/that is”, „these are/those are”
  • să redea textul unei povești punctând titlul, personajele (pozitive/negative/principale și secundare) cât și momentele principale
  • să folosească diferite tipuri de mers, alergat, sărit, atât în jocul liber cât și în activitățile sportive
  • să schimbe direcția de mișcare cu ușurință
  • sa controleze obiectele prin împingere, tragere, aruncare, prindere, lovire
  • să folosească uneltele din clasă cu ușurință (foarfece, ciocane, greble, site, cuțite de plastic)
  • să folosească uneltele de scris în mod corespunzător pentru a scrie cuvinte, scurte propoziții de 2,3,4 cuvinte și numere clare, unind punctele date sau pe spații libere (1-100)
  • să recunoască urmatoarele sunete si sunete duble: s, a, t, i, p, n, c, k, e, h, r, m, d, g, o, u, l, f, b, ai, j, oa, ie, ee, or, z, w, ng, v, oo, oo, y, x, ch, sh, th, th, qu, ou, oi, ue, er, ar cu ajutorul poveștilor, cântecelor, mișcărilor și a activităților de Soft Jolly Phonics specifice fiecăruia in parte
  • să citeasca cuvinte de 4-8 sunete, sunete duble, alternative, cu „magic „e”
  • să denumească sunetele/literele din cuvânt
  • să denumească literele din alfabet
  • să numească sunetul inițial si final din cuvântul dat
  • să realizeze tracing-ul sunetelor și rezolvarea fișelor specifice fiecărui sunet în caietul Jolly Phonics Pupil’s book 2
  • să alcătuiască scurte compuneri realizate din 2 pana la 4 propozitii simple bazate pe descrierea unei imagini
  • să puncteze în scrierea compunerii litera mare a primului cuvânt, spațierea dintre cuvinte, folosirea semnelor de punctuație (punct, semnul intrebării, semnul exclamării)
  • să denumească și să le recunoască spre a fi citite seria a doua de  tricky words precum you, your, come, some, said, here, there, they, go , no, so, my;
  • să citească seria  de carți de la Oxford Reading Tree recomandate pe primul și al doilea semestru
  • să recunoască numerele pana la 20
  • să realizeze corespondența între număr și cantitatea de obiecte 0-20
  • să realizeze mulțimi de obiecte în funcție de numărul precizat 0-20
  • să numere crescător și descrescător de la 0-20
  • să denumescă vecinii numerelor 1-20
  • să compare mulțimi cu mai puține/multe/ tot atâtea elemente (0-20)
  • să creeze și să rezolve probleme scurte cu 1,2 elemente mai multe/puține
  • să folosească și semnele matematice +1, +2, -1, -2, =  în rezolvarea problemelor
  • să rezolve probleme matematice susținute de cadrul vizual al planșelor/machetelor, tablei interactive.
  • să denumescă și să descrie toate formele geometrice 2D cercul, pătratul și triunghiul, dreptunghiul, rombul, ovalul, steaua, inima, după culoare, mărime și grosime
  • să denumescă formele 3D sfera, cubul, con cilindru
  • să explice de ce unele forme geometrice se rostogolesc și altele nu
  • să numere câte laturi și colțuri au formele geometrice 2D/3D invațate
  • să realizeze patterns din 5-7  jucării, forme geometrice, numere sau obiecte din viața de zi cu zi
  • să folosească unitați de masură standard pentru a preciza înaltimea, grosimea, lungimea, greutatea, capacitatea diferitelor obiecte (metru, litru, kilogram, grade Celsius)
  • să folosească noțiuni temporale precum „morning”, „noon”, „afternoon”, „evening”, „night”, „breakfast time”, „snack time”, „lunch time”;
  • să participe la jocuri de rol unde să manipuleze bani (At the market/Toy shop), plătind și oferind rest
  • ă povestească despre viața celor pe care îi cunosc, atât din familie cât și din colectivitatea gradiniței/activităților extracurriculare desfășurate
  • să iși aducă aminte și să povestească evenimente ce i-au surprins în momente speciale (Christmas, Remembrance Day, Chinese Day, 1st March, 8th March)
  • să denumească cele 7 continente
  • să numească poziția geografia a celor 7 continente
  • să puncteze elementele caracteristice celor 7 continente: vegetație, faună, forme de relief, orașe/țări importante, clădiri importante (The Great Chinese Wall)
  • să denumească ce este un sistem solar
  • să numească planetele în ordinea lor
  • să numească planete pitice
  • să explice ce este centura de asteroizi
  • să descrie planetele
  • să explice ciclul de viață al unei stele
  • să exemplifice stele gigantice
  • să numească cele patru anotimpuri
  • să denumeasca schimbările ce apar pe parcursul trecerii anotimpurilor
  • să numească hainele potrivite anotimpurilor
  • să enumere fructe și legume de toamnă
  • să denumească animale ce trăiesc în pădure, polare, marine, din savană, insecte, 
  • să le descrie corpul
  • să exemplifice mâncarea animalelor ce trăiesc in pădure, polare, marine, din savană, insecte
  • să le descrie habitatul
  • să puncteze curiozități din viața regilor/ reginelor (Great Britain)
  • să sorteze materiale reciclabile clasificându-le după urmatoarele categorii: glass/fabric/plastic/paper/metal/wood
  • să cante diferite cântece susținute de ritm, instrumente muzicale
  • să exploreze diferite sunete din natură
  • să exploreze amestecul culorilor
  • să folosească tehnici diferite în realizarea lucrărilor individuale sau colective